Från arkadhallarnas första, trevande toner till dagens episka ljudlandskap har spelmusiken utvecklats enormt. En genre som tidigt utmärkte sig var metal – med sin råa energi och tunga riff har den inte bara ackompanjerat spel, utan också format hur vi upplever action, intensitet och mörka teman.
Metal som stämningsskapare i spelens värld
Metalmusikens förmåga att förstärka känslor är oöverträffad i spelvärlden. I intensiva actionspel, till exempel i strider mot demoner, blir ett soundtrack med tunga riff, snabba trummor och aggressiv sång ett perfekt komplement. Redan i tidiga spel som “DOOM” (1993) förstod utvecklarna detta. Bobby Prince, kompositören, inspirerades av band som Slayer, Alice In Chains och Soundgarden. Resultatet blev ett ljudlandskap som sömlöst flätades samman med spelets våldsamma action, vilket bekräftas av Astral Noize. “DOOM” blev en milstolpe, inte bara inom spel utan också för hur metal och spel kan förenas. Soundtracket, med influenser från thrash metal och industrial, blev synonymt med spelets intensitet. Spelkult beskriver hur “hårdrock fyller luften” i DOOM 2016, där musiken “skruvar upp stämningen”.
Men det fanns tecken på metal i spel långt innan DOOM. Redan 1989 refererade det japanska spelet “Holy Diver” till band och artister som Ozzy Osbourne, Slayer och Dio. Spelet var en tidig indikation på hur metalestetik och teman kunde smyga sig in i spelvärlden. Under 90-talet ökade samarbeten mellan musik- och spelindustrin. “Rock N’ Roll Racing” (1993) på Super Nintendo innehöll chiptune-versioner av Black Sabbaths “Paranoid” och Deep Purples “Highway Star”, vilket gav en energifylld atmosfär. “Carmageddon” (1997) använde Fear Factorys “Demanufacture” för att förstärka det aggressiva temat, och “Twisted Metal”-serien blandade originallåtar i metalstil med licensierad musik från artister som Rob Zombie och One Minute Silence.
Ibland är metal mer än bara en influens – den kan vara kärnan i spelet. “Brütal Legend” (2010) är ett typexempel. Spelet är en kärleksfull och humoristisk hyllning till heavy metal, fyllt med referenser till klassiska metalalbumomslag och musiker. Med vapen som en flygande V-gitarr och röstskådespelare som Lemmy Kilmister, Ozzy Osbourne och Rob Halford, visar “Brütal Legend” hur metal kan genomsyra speldesignen. Ett annat exempel är Killing Floor 2. Detta first-person shooter-spel använder sig av ett brutalt soundtrack för att förstärka den katartiska känslan av massmord på zombie-liknande varelser. Låtar som “Bitter End” av Fit For a King, och “Death” av Demon Hunter är framstående exempel på hur metal kan höja spänningen, vilket Metal Injection rapporterar.
Den japanska fighting-serien Guilty Gear är känd för sina originella heavy metal-soundtracks. Daisuke Ishiwatari, huvudkompositören, har skapat ett sound som är lika ikoniskt som själva spelen. Låtar som “Sheep Will Sleep (If You Become Fatigued)” illustrerar den unika blandningen av teknisk skicklighet och emotionell intensitet. Metal Gear Rising: Revengeance representerar en genreövergång med ett tyngre och mer aggressivt soundtrack. Den snabba spelstilen kompletterades perfekt av låtar som “Rules of Nature” av Jason Charles Miller, vilket ytterligare förstärkte actionsekvenserna.
Från spelmusik till metal – en ömsesidig inspiration
Ett nyare exempel på metalmusikens centrala roll är svenska “Metal: Hellsinger”. I detta rytm-FPS slaktar spelaren demoner i takt till musiken. Soundtracket består av originallåtar framförda av metal-ikoner som Serj Tankian (System of a Down) och Björn Strid (Soilwork och The Night Flight Orchestra), vilket Feber rapporterade om. Men relationen är inte enkelriktad. Inom metalscenen har spel blivit en inspirationskälla. Dungeon synth, en genre som växte fram under 90-talet och inspireras av 8-bitars och hemdatorljud, är ett exempel. Ett annat är “Nintendocore”, som uppstod under tidigt 2000-tal och blandade chiptune-element med hardcore, med band som Horse The Band i spetsen. På senare tid har band som Firelink, Kosmogyr och Noctule tagit inspiration från spelserier som “Soulsborne” och “Skyrim”, och skapat musik som tematiskt och atmosfäriskt knyter an till dessa spelvärldar.
Äventyrsspelet Full Throttle från 1995, utvecklat av LucasArts, var banbrytande inte bara för sitt berättande utan också för sitt musikval. Soundtracket, skapat i samarbete med bandet The Gone Jackals, var starkt inspirerat av rockmusik. Peter McConnell, musikansvarig på LucasArts, tog kontakt med bandet, och resultatet blev en unik blandning av musik från The Gone Jackals album “Bone to Pick” och specialkomponerade låtar. Detta var ett av de första exemplen på ett etablerat rockband som bidrog direkt till ett spels soundtrack, vilket gav Full Throttle en distinkt atmosfär som förstärkte spelets MC-tema, något Gates of Metal skriver om. Killer Instinct, fightingspelet också från 1995, utmärkte sig med sitt hårdrock- och metalinspirerade soundtrack. Den moderna nyutgåvan från 2013 tog detta till en ny nivå. Intressant nog kan spelare välja “Classic Mode” för att uppleva 90-talskänslan, eller njuta av den modernare ljudbilden. Detta visar hur metalmusiken har utvecklats inom spel, och hur utvecklare balanserar nostalgi med modernisering, vilket Gates of Metal också tar upp.
Metal och spelkultur – en gemenskap
Studien “Thumb-Bangers: Exploring the Cultural Bond Between Video Games and Heavy Metal” undersöker relationen mellan metal- och spelkulturen. Studien visar, vilket Academia.edu rapporterar, hur aggressiv musik, ofta metal, används i spel och marknadsföring för att signalera en “hardcore”-publik. Metalmusiken bidrar till en känsla av tillhörighet och identitet, och den används också för att utforska teman som motstånd. Inom spelmediet har representationen av subkulturer som punk och metal förändrats. Istället för att framställa marginaliserade grupper som fiender, har spel börjat använda stilistiska element från dessa subkulturer för att skapa antihjältefigurer, enligt samma studie.
Framtiden: Mer metal i spel?
Metalmusikens inflytande på spelmusiken är en dynamisk relation. Fler samarbeten och innovationer är att vänta. Kanske får vi se fler spel som “Metal: Hellsinger”, där musiken är själva hjärtat i upplevelsen, eller nya metal-subgenrer som inspireras av spelvärldens estetik. Metal och spel är en kombination som fortsätter att fascinera och leverera, vilket bland annat MetalSucks rapporterar. Ett tydligt exempel på detta är DOOM Eternal (2020), uppföljaren till DOOM (2016), där ett “heavy metal-kör” bestående av vokalister från band som Aborted och Immortal Bird bidrog med skrik och growl till soundtracket, vilket ytterligare förstärkte spelets intensiva atmosfär. Metalmusikens framtid inom spelindustrin ser onekligen ljus ut.